SPOT Film kulminerede søndag aften med prisuddeling i et stopfuldt Øst for Paradis. Det blev dokumentaren A World Not Ours af den dansk-palæstinensiske instruktør Mahdi Fleifel, der løb med sejren i hovedkonkurrencen. Malou Reymanns Seksten en halv time fik juryens special mention, mens Kasper Rune Larsen vandt pitchkonkurrencen SPOT The Talent.  

Efter to dage på Godsbanen med 60 filmvisninger, instruktøroplæg og paneldebatter landede SPOT Festival blødt og godt i et forvandlet Øst for Paradis til den store filmfinale. Søndagen igennem summede Danmarks hyggeligste biograf af nysgerrige filmelskere, der stod i kø til samtlige sale og indimellem filmene nød solokoncerter med SPOT-aktuelle artister i biografens nyrenoverede foyer.

“Det var kun et spørgsmål om, hvornår de ville få den gode idé at lave det her”, sagde værten ved aftenens prisuddeling Kristian Leth og pegede op på lærredet med logoet for SPOT Film. Der var kun to priser dette første år, så Leth startede med at introducere aftenens næstsidste pris.

Det var pitchkonkurrencen SPOT The Talent, hvor fem finalister dystede om at pitche den bedste idé til en spillefilm foran en jury bestående af Carsten Holst, leder af Filmby Aarhus, Morten Hartz Kaplers, leder af Aarhus Filmværksted og Michael Fleischer, SF Film. Vinderen blev Kasper Rune Larsen, der modtager 100.000 kr kontant og 400.000 kr øremærket produktionsfaciliteter for spillefilmsidéen Danmark, om hvilken Meta Louise Foldager sagde:

“Den bedste idé er også den idé med den dårligste titel, så det håber vi, I vil ændre. Danmark er et generationsportræt med udgangspunkt i egne oplevelser og et eget univers befolket med skæve eksistenser – altså skæve på flere måder. Vi glæder os til at se jer løbe herfra med pengene under armen, og vi ved I vil gøre jeres allerbedste med dem”.

SPOT Film Prisen
I hovedkonkurrencens jury sad Vibeke Windeløv flankeret af Sonja Richter og Anders August, og de havde efter eget udsagn ikke følt, de havde spildt tiden et eneste sekund med det stærke felt af nye, danske fiktions- og dokumentarinstruktører fra de upcoming lag i dansk film. Prisen gik til Mahdi Fleifels A World Not Ours og det var juryen ikke et øjeblik i tvivl om. Et uddrag af begrundelsen lød:

“Vi griner og lever med, vi følger flygtninge-byen igennem et par årtier, vi beundrer menneskene for deres evne til at leve og håbe på trods af, at de er frataget muligheden for at rejse bort eller blot at gå ud i det omliggende samfund og få et arbejde. Vi elsker farfar, og når lyset går op, kan vi ikke bære, at fremtiden er så svær for Abu Eyad. Mahdi peger ikke fingre, og alligvel forstår vi den tragiske konsekvens af at lave flygtningelejre. I sandhed en relevant film i disse dage, hvor endnu flere flygtningelejre grundlægges med uanede konsekvenser for beboerne.”

Instruktør Mahdi Fleifel var dog i Libanon og kunne ikke kunne tage imod prisen, men det lykkedes at få en videohilsen med tak fra filmens producer Patrick Campbell.

A World Not Ours har ikke været i biografdistribution i Danmark, men er blevet udgivet eksklusivt af Filmmagasinet Ekko og kan købes her.

Med ‘SPOT Film Prisen’ følger udover æren et mentorforløb med instruktør Lone Scherfig og manuskriptforfatter Nikolaj Scherfig, som i samarbejde med instruktøren vil tilrettelægge et forløb med sparring og vejledning i forbindelse med dennes næste produktion. Og på trods af at vinderen og mentorerne begår sig i henholdsvis fiktion og dokumentar, mente Vibeke Windeløv, det var et godt match, da Fleifel oprindeligt ville have lavet en fiktionsfilm.   

Special mention til Seksten en halv time
Der var også hædrende omtale til det unge instruktørtalent Malou Reymanns Seksten en halv time, om hvilken juryen blandt andet sagde:

“En kort fiktionsfilm med meget fine skuespilpræstationer ikke mindst af Frederikke Dahl Hansen. En film, der giver rum for selv at kunne digte med, og som gør os nysgerrige efter at vide mere om hovedkarakteren Anna.”

Aftenens vært Kristian Leth havde konstant øje for både musik- og filmfolket blandt publikummet og rundede af med et “vi ses i baren” til musikdelen og “der er bobler i foyeren” til filmfolket.