Mary Ramos er prisvindende music supervisor og Tarantinos forestrukne, når det gælder om at vælge sange til hans film. Fredag afholdte hun SPOT seminar, hvor hun fortalte om samarbejdet med en af branchens mest velovervejede musiknørder.

Mary Ramos, amerikansk music supervisor, afholdte fredag eftermiddag seminaret ”Tarantino & The Music”  på SPOT Festival, hvor mere end 100 branchefolk, musikere, filmstuderende og andre interesserede lyttede med. Her fortalte hun om arbejdet med at finde den helt rigtige musik til en film.

Mary Ramos er bedre kendt som Quentin Tarantinos musikalske højre hånd. Hun har arbejdet med musikken i mere end 100 film og stået for musikken i succesfilm som Pulp Fiction, Kill Bill, P.S. I love You og Beautiful Creatures.

”Hvert job og instruktør er forskellig, og hver instruktør har sin egen måde at gøre tingene på. Mit job handler om at hjælpe instruktøren. Nogen har tænkt meget i musikken, og nogen har ikke tænkt over det på forhånd,” fortalte Mary Ramos blandt i sit tre kvarter lange foredrag.

Tæt samarbejde med Tarantino
Mary Ramos mødte for første gang Quentin Tarantino under indspilningen af hans film Reservoir Dogs fra 1992. Og hun var første gang med på arbejdsholdet til den Oscarvindende Pulp Fiction fra 1994. Siden da har de to haft et tæt samarbejde og venskab.

”Normalt så starter arbejdet med musikken først efter filmen er blevet filmet. Med Tarantino starter arbejdet med musikken før holdet er ansat. Musikken er meget vigtig for ham, det er som sin egen karakter. Det hele er så gennemtænkt,” fortæller Mary Ramos om Tarantino.

Særligt husker Mary Ramos arbejdet med den første Kill Bill film. Her måtte de have hjælp af folk fra Japan og Frankrig i jagten på den helt rigtige musik. Soundtracket fik senere en Grammy nominering, og betegnes af Mary Ramos selv som et ’mesterværk’ – både for hende og for Tarantino.

Instruktør og detektiv
I arbejdet som Music Supervisor kræver det mere, end blot at finde den rigtige musik. Mary Ramos har blandt andet hjulpet Gerard Butler med, hvordan han skulle holde en guitar som en rigtig musiker, været på jagt efter musik i Japan og skrevet breve til Niel Diamond.

”Niel Diamond afviste oprindelig Tarantino, da han ville bruge Niel Diamonds ”Girl, You’ll Be A Woman Soon” til Pulp Fiction. Så skrev jeg et brev til ham, og så fik vi ham overtalt,” siger Mary Ramos, der ikke tager nej for et svar.

Hvad Mary Ramos og Quentin Tarantinos næste projekt bliver, vil hun i oplægget ikke ud med. Men en gang ude i fremtiden vil Mary Ramos gerne stå for mere end bare musikken.

”Engang kunne jeg godt tænke mig selv at instruere,” fortæller Mary Ramos.