Tweets omdannes til et fysisk produkt, når SPOT Interactive Conference den 1. maj sætter rammen for udveksling af nytænkende, digitale medieoplevelser.
Tweets forbliver oftest online, men til SPOT Interactive Conference skal de materialiseres og ud blandt gæsterne. Det digitale bureau Playground Marketing, som er kendt for at lave utraditionelle oplevelser, vil nemlig lave en maskine, der trykker publikums tweets på klistermærker.
– Vi tilføjer en ny dimension til konferenceoplevelsen ved at tage et traditionelt digitalt format og gøre det fysisk. Maskinen skal være med til at synliggøre mængden af online aktivitet ved at printe tweets ud med konferencens hashtag. På den måde kan publikum finde deres eget eller andres tweets og klistre dem på tøjet eller dele dem med hinanden, forklarer Morten Fryland, medstifter og partner i Playground Marketing.
Playground Marketing har tidligere kombineret digitale og fysiske oplevelser – blandt andet til NorthSide Festival i Aarhus.
Styrker dialogen
Udover at printe det enkelte tweet har maskinen en skærm med en fugl, der pipper og en lille tragt, hvor der kommer en gave ud til publikum. For eksempel et lille stykke slik som tak for tweetet. Den ekstra lille oplevelse skal øge antallet af kommentarer og spørgsmål via twitter, samtidig med at den forlænger levetiden af det digitale indhold og involverer gæsterne endnu mere.
– Grab-a-Tweet, som installationen hedder, skal være et sjovt og skævt element, som både får dig til at trække på smilebåndet og forstærker dialogen på en meningsfuld måde, fortæller Morten Fryland.
Hvis maskinen bliver en succes, er det planen, at den også skal være del af resten af SPOT Festivalen den 2. og 3. maj.
En involverende installation
Installationen er helt i tråd med konferencens idé om at aktivere og involvere gæsterne på konferencen, samtidig med at den bidrager med et underholdende element.
– Vi kan rigtig godt lide koblingen mellem det digitale univers og vores fysiske verden. SPOT Interactive Conference skal netop give et indblik i, hvordan man med digitale medier kan skabe en stærk oplevelse og dermed øge engagementet hos brugerne, siger Mette Marcussen, kommunikationsansvarlig hos Shareplay og projektleder på SPOT Interactive.