- Vi har fået mange positive tilbagemeldinger, og stort set ingen negative. Det tyder på, at vi har haft et rigtig velfungerende SPOT i år. Vi kan samtidig glæde os over, at mange af de internationale branchefolk kommer igen, og det er jo fordi, de har tillid til konceptet, så mit lykkeindex er pænt højt.
Ordene kommer fra Gunnar Madsen, manden der har den øverste post i musikorganisationen bag de sidste dages festival. Og som det fremgår af svaret: SPOT har helt fra starten været en festival i bevægelse fra år til år, og derfor betyder tilbagevendende branchefolk – og tilbagevendende gæster i det hele taget – meget.
Også 20 års jubilæumsåret bød på nye og ubekendte faktorer. Blandt andet SPOT Royal-haven, en helt ny (eller måske snarere genfødt) festivaldel på græsarealerne udenfor Musikhuset, hvor alle er velkommen, uanset om de har SPOT-billet eller ej.
– Det har altid været oplagt at bruge plænerne, men økonomien tvang os til at gå væk fra ideen i sin tid. Nu har vi fået økonomi til at genetablere friluftsscenerne, og det giver os mulighed for at give noget tilbage til den by, vi hører hjemme i, så folk her kan få lov til at opleve, hvad det er der foregår, siger han og løfter sløret for nye vinkler på SPOTs musikprogram.
– På sigt kunne man godt forestille sig de her scener brugt, så vi rammer et bredere udsnit af byens borgere. Vi har en tradition for en rummelighed i dækningen af det musikalske spektrum her på SPOT, og den rummelighed kunne sagtens bruges til at inkludere musik, der ikke nødvendigvis er eksportorienteret, men som bare er godt og gedigent spillet.
Med tyve år i branchen har 2014-udgaven af SPOT samtidig været en chance for at se, hvor SPOT Festival bevæger sig hen i mod.
Der er sket meget siden starten som talentkonkurrence for unge håbefulde bands i 1994, men apropos det med den gedigent spillede musik, er der et gennemgående træk: Den røde tråd gennem alle inkarnationer af festivalen de sidste to årtier har været talent – efterhånden med henblik på at vise verden, hvad Danmark og Norden kan byde på.
– SPOT handler om at opbygge en national platform og vise omverdenen, at vi har et stærkt miljø. Jeg er sikker på, at det er det, der i det sidste overbeviser; at man kan mærke, at der er en tyngde i det, der foregår her hos os, fortæller Gunnar Madsen og tilføjer:
– Isoleret set er det dejligt, at der er bands, der bliver opdaget og får kontrakter, men samtidig opbygges der på festivalen en tillid til det danske eller nordiske som et kvalitets-brand indenfor musik. Når brandet er velanskrevet, er folk tilbøjelige til at tænke, at hvis det kommer fra der-og-der, så er det godt.
Det er nye tider på SPOT, hvor film og interactive er blevet en del af festivalpakken. Det betyder dog ikke, at fokus har fjernet sig fra musikken, slår Gunnar fast:
– SPOT handler om musik og det, der relaterer sig til musik. Vi laver en musikevent, der skal vise musikken i dens mange sammenhænge. Og her falder for eksempel film og interactive godt ind billedet.
Og til sidst spørgsmålet, som man bliver nødt til at stille på falderebet. Hvordan med billetsalget?
– Vi regner med at ende på de omkring de 3400 solgte enheder. Det er ikke et år, der topper salgsstatistikkerne, men det er absolut heller ikke skidt.