Der er animerede ulve, der løber gennem et snelandskab på en væg. På en anden væg er der abstrakt-organiske farvede felter, der bevæger sig mens tilhørende Lydmor-originalmusik spiller. På et podie er der stillet op til en familiemiddag, Skammekrogen, hvor man kan få lov til virtuelt at se det hele gennem storebrors nye kærestes øjne, og hvor den gode stemning mildt sagt går fløjten (billedet).
Der er også en maskine, der spytter tweets og små chokoladeæg ud, en app, hvor man kan sende sine reallyd-optagelser fra SPOT årgang 2014 ud i fremtiden, og i det hele taget…
I takt med SPOT Festivalens udvikling fra udpræget musikfestival til mangesporet oplevelsesmekka med film og interaktivitet på plakaten, bliver der også mere og mere at gå på opdagelse i, når man ikke lige er til koncert. Midt på en fredag eftermiddag virker det faktisk nærmest som om musikken er trådt i baggrunden på Godsbanen.
Nogen af installationerne har med festivalens koncerter at gøre, nogen af dem har en praktisk funktion, nogen af dem handler mere om rendyrket oplevelse. Fælles for dem er, at de er en del af SPOT, der er kommet for at blive. Mette Marcussen fra Shareplay, der er hoveddrivkraft bag SPOT Interactive forklarer hvorfor.
– Det interaktive og musikken er allerede viklet ind i hinanden hvis man kigger på de forretningsmodeller, vi har på området for musikforbrug anno 2014. Vi skal vænne os til at mødes på tværs, og med det nye, flersporede SPOT kan vi nu være med til at støtte op om denne udvikling ved at lave f.eks. netværksevents, så folk fra de forskellige områder mødes og nye initiativer opstår.
I tråd med SPOTs oprindelige ide om at have blik for det nye på musikfronten, er det i vid udstrækning mindre etablerede aktører, der er repræsenteret med installationer rundt omkring på Godsbanens vægge og gangarealer. Mette Marcussen forudsiger med stor sikkerhed at der bliver flere af dem på kommende SPOT Festivaler.
– Vi vil fremadrettet se flere interaktionsoplevelser, hvor musik og visuals spiller sammen på en måde så publikum inddrages, siger hun og nævner Shareplays samarbejde med aktører indenfor f.eks. animation og spiludvikling som noget af det, der skal blive ved med at gøre Godsbanens gange – og på sigt i højere og højere grad koncerterne og festivalen i det hele taget – spændende at færdes på og i.