FOTO: Jonas Kjærsgaard
SPOT Festival holdte seminar med fire unge mennesker, der er på vej frem i musikbranchen.
Af Emil Staulund Larsen
Bag deres borde ligner de et par helt almindelige festivalgæster. De adskiller sig fra dem, som man normalt forbinder med musikbranchen, ældre mænd i jakkesæt, men de er faktisk en del af branchen. De er en del af det nye kuld, der er på vej frem.
Tidligere direktør og grundlægger af Copenhagen Records Jacob Sørensen indbød lørdag eftermiddag Martin Rinza, Theodor Clausen, Sidsel Nørgaard-Larsen og Rasmus Damholt til en snak om, hvordan det er at være ung i branchen, og hvad de kan byde ind med.
På trods af deres unge alder, så har de nemlig allerede arbejdet med Sound of Copenhagen, WIMP, arbejdet med etablerede branchenavne som Kenneth Bager og Le Gammeltoft og arbejdet med kunstnere som Schultz and Forever, Bottled In England og Kill J.
Mere faglig kompetence
”Uddannelse er ikke nødvendig for at få en fod indenfor i branchen, men den giver nogle faglige kompetencer, som er en klar fordel,” siger Martin Rinza, der er agent hos Skandinavien CPH.
Alle fire går på Music Management-uddannelsen på Rytmisk Musikkonservatorium i København. Men det er ikke der, de startede. De har alle fået en fod indenfor i branchen gennem eget initiativ. Nu skal uddannelsen være med til at give dem nogle flere kompetencer i forbindelse med blandt andet strategi, økonomi og jura.
”Det er vigtigt, at man kan få lov at dumme sig undervejs. Der er mange, der slår sig på Do-It-Yourself-metoden. Man skal huske at være ydmyg overfor branchen,” siger Theodor Clausen, der selv ved et uheld kom til at uddele Hej Matematik cd’er i stedet for Hess Is More cd’er i USA.
Flere unge i branchen
Den tidligere direktør i Copenhagen Records Jacob Sørensen ser det som en positiv udvikling, at der er kommet flere unge i branchen. De bringer i dag mere viden og mere faglig kompetence end dem, der tidligere er kommet ind i branchen.
”Der er kommet en praktikdel i musikbranchen, inspireret af filmbranchen, hvor de unge kommer ind hjælper til i firmaerne. Det er godt, at de kommer ud og prøve nogle ting,” siger Jacob Sørensen.
Men det er vigtigt, hvor man kommer i praktik. Her skal man tænke over, hvilke kompetencer man gerne vil tillære sig, og så finde et sted, hvor man ikke blot skal lave kaffe.
”Vær en af de få, vælg et lille indie label. Det bedste råd er at turde at hoppe ud i det, og åbne den første dør,” siger Sidsel Nørgaard-Larsen. Hun sendte en uopfordret ansøgning til Kenneth Bager, og efter en samtale blev hun ansat hos den karismatiske producer.