SPOT Festival giver et lille indblik i nogle af dem, som er med til at vælge musikken ud til årets festival. Dagens kurator Peter Krogholm fortæller her om sit forhold til en rød Rickenbacker, farens Bob Dylan-album og barndomsritualet ved morgenbordet.
Peter Krogholm driver bloggen All Scandinavian, som har fokus på skandinavisk musik. Han er med for første gang som ekstern kurator for SPOT Festival.
Hvilke tre musikere har betydet mest for din musikalske opvækst?
Da jeg opdagede Deep Purple gennem nogle af de ældre drenge hjemme i Bording, var det en af de der helt vilde musikoplevelser, hvor livet på en gang er både helt nyt og pludselig begynder at give mening.
De var en stor del af grunden til, at jeg sammen med tre venner dannede bandet Sound Of Heaven. Jeg var den eneste, der ikke havde valgt instrument, så jeg var nødt til at blive bassist og sanger, og der var ikke et øje tørt, da jeg fandt en gammel, rød Rickenbacker i Den Blå Avis – helt ligesom den Purples bassist og mit idol Roger Glover spillede på.
Derudover er jeg formet af grungen i 90’erne, og selvom jeg ikke er en af dem, der dyrker Bob Dylan som en gud, står ‘Highway 61 Revisited‘ (1965) mig nær, da det er en af de plader fra min fars samling, som jeg oftest satte på pladespilleren som dreng.
Hvilken nordisk artist gjorde størst indtryk på dig i 2013?
Jeg hører stort set ikke andet end nordisk musik, og der er sindsygt mange gode artister og bands i vores hjørne af verden. Jeg har virkelig svært ved at skulle begrænse mig i forhold til sådan et spørgsmål, så jeg vælger den fesne udvej og svarer, at det, der har gjort størst indtryk – igen – er netop det; at der bliver udgivet så utroligt meget god musik i Norden.
Hvad er ifølge dig den vigtigste egenskab, en artist skal besidde, for at slå igennem på den moderne musikscene?
Talent. Det er i virkeligheden ret simpelt…
Efter at have fået et lille smuglyt på kandidaterne til årets SPOT Festival, hvad kan publikum glæde sig til?
Høj kvalitet. Og det er indenfor alle genrer. Jeg er ikke nået hele vejen igennem ansøgerfeltet endnu, men jeg er imponeret over, hvor højt niveauet generelt er. Det synes jeg altid, det har været på SPOT Festival, men det er første gang, jeg hører, hvad der ligger forud for det endelige program, og nu misunder jeg i hvert fald ikke mine forgængere i kuratorgruppen. For det er sgu svært at vælge fra.
Hvor skal du helst befinde dig, når du skal fordybe dig i musikken?
Jeg har ikke et specielt sted til mig og musikken. Nogle gange er det i badet, nogle gange mens jeg laver mad, og de fleste gange på mit kontor, når jeg arbejder med den. Men da jeg var dreng, var der ikke noget bedre end at vågne tidligt og tage morgenmad og tegneserier med hen til stereoanlægget, sætte en plade og hørebøffer på, og så forsvinde lidt.
Omkring halvdelen af SPOT Festivals musikprogram vælges ud blandt de indsendte ansøgninger af et hold af eksterne kuratorer, som alle er fagpersoner inden for musikken. Det resterende program sammensættes af SPOT Festivals sekretariat ud fra en forpligtelse om at understøtte den danske og nordiske rytmiske musikkulturelle og erhvervsmæssige potentiale.