Torsdag den 1. maj kl. 11.45 – 12.45, Aabne Scene, Godsbanen
I et dynamisk præsentationsformat, inspireret af Pecha Kucha, kan du her møde en række innovative, interaktive spillere herhjemme, som giver et smugkig ned i maskinrummet på de interaktive projekter i deres forretning lige nu.
Sneak peek #1: YOKE
YOKE er et københavnsk design bureau, som arbejder inden for software udvikling, interaktionsdesign, digitalt udstillingsdesign og produktudvikling. Jesper Harding fra YOKE vil i sin præsentation fokusere på, hvordan YOKE arbejder, og hvordan man via simple teknologiske midler kan fortælle en god historie i forskellige interaktive udstillinger. YOKE tror på at holde tingene simple og “skjule” teknologien for at understrege publikumsoplevelsen og den historie, som bliver fortalt.
Jesper Harding er direktør i YOKE. Han har en Master i Informationsvidenskab fra Aarhus Universitet med fokus på designprocesser, storytelling og interaktionsdesign. Ved YOKE er Jesper ansvarlig for al ny forretning, klienter og projektledelse. Sidstnævnte inkluderer strategisk planlægning på såvel mikro- som makro-niveau. Inden for den kreative sfære har han arbejdet med at facilitere workshops og forskellige former for konceptualisering, lige såvel som han har struktureret designprocesser og de historier, som skal fortælles i hvert projekt. Dertil arbejder Jesper med forskellige typer af audio produktioner såsom lydlandskaber, lydeffekter og live audio optagelser.
Sneak peek #2: Recho
Recho er en kort version af “Recording Echoes” og en app, som er baseret på ét enkelt dogme; de lyde, du optager, bliver der, hvor de er optaget. Med et kompas-agtigt interface kan du lokalisere de lyde, der er i nærheden. Som du nærmer dig, vil du høre optagelserne på afstand. Recho er en ny audio-oplevelse, som lanceres i forbindelse med SPOT Interactive Conference den 1.maj i et samarbejde mellem virksomheden af samme navn, Danmarks Radio, Shareplay og SPOT Festivalen. Under konferencen vil de to idemænd bag Recho, Mads Damsbo og Åsmund Sollighøgda, præsentere et sneak peek med udganspunkt i den nye audio app.
Mads Damsbo har med sin virksomhed Makropol taget en førerposition udi at udvikle transmedia oplevelser. Hans arbejde inkluderer projekter som World Online Orchestra, en ambitiøs browser-baseret interaktiv symfoni, som tillader brugerne at uploade videoer af sig selv, mens de spiller Beethoven’s syvende symfoni. Videoer som i sidste ende sættes sammen til et gigantisk brugergenereret verdensorkester. Andre projekter, som er med til at definere Mads, er: en film som finder sted i biografen og live som teater på samme tid. Et iPad adventure spil baseret på Jussi Adler-Olsen’s krimiserie “Afdeling Q”, en interaktiv rock dokumentar om musikeren Teitur og to virale successer med Sjællands Symfoniorkester. Som det seneste har Mads produceret den populære virtual reality installation “Skammekrogen”, som også kan opleves på SPOT Festivalen, ligesom han sammen med Åsmund Sollihøgda er medstifter af Recho.
Twitter: @madsdam
Åsmund Sollihøgda er designeren bag Studio Åsmund Sollihøgda – et tværfagligt atelier med grafik og interaktionsdesign, som arbejder med en bred vifte af kulturelle og kunstneriske projekter. Med et fundament i traditionelt håndværk, er nye medier og digital teknologi nøglen til at løse opgaver for en række forskellige partnere og klienter. I et tæt samarbejde med partnere som Makropol, Dark Matters og Adomeit Film. Blandt klienterne det seneste års tid kan man finde Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkikektur og Design, Zentropa, Betty Nansen, Sjællands Symfoniorkester, Den Danske Filmskole, Kulturministeriet, Profile Pictures, Madeleines Madteater, Ny Nordisk Mad, Skagens Museum, Statens Museum for Kunst og Roskilde Festival.
Twitter: @asmundsol
Sneak peek #3: Content
Virksomheden Content tror på, at den digitale økonomi giver virksomheder helt nye muligheder for at positionere sig og for at opbygge effektive og profitable relationer til deres kunder. Contents tilgang er aktivering i form af relevant indhold, som giver taletid i aktuelle målgrupper. I sin præsentation vil Mads Toft fra Content give et par bud på, hvad Content mener med det. Content arbejder med virksomheder som Samsung, Louis Nielsen, Ecco, DSB og mange flere. De fleste af Mads’ eksempler vil være baseret på egne erfaringer, og han vil forsøge at være meget ærlig omkring de udfordringer, der har været undervejs.
Mads Toft startede Content i 2006, og han er manden, der er med til at garantere, at hvert enkelt projekt kommer i mål. Og at resultatet er godt og bæredygtigt. Han har især fokus på sammenspillet mellem indhold, platform og distribution. Og ikke mindst værdien af at forstå den moderne forbruger. Mads har lige vundet en DIA award for hans arbejde med Samsung, som tog udgangspunkt i et tæt samarbejde med Universal og Nik & Jay. For selvsamme kampagne vandt Nik & Jay årets Spotify award ved DMA. Mads har mere end 15 års erfaring fra reklame- og digitale bureauer. Dertil kommer en Master i Management fra Henley Management College og en Bachelor i International Marketing fra Staffordshire University – begge i England.
Twitter: @madstoft
Sneak peeak #4: Skiltr
Skiltr. Vær hvor du er – et socialt pop-in medie. Ifølge dets grundlæggere, Esben Kjær Ravn og Tav Klitgaard, er Skiltr den digitale evolution af det klassiske navneskilt. Den bryder isen mellem folk på den samme lokation og sikrer venues, at deres gæster har en meningsfyldt social oplevelse. Skiltr blev født under Pixel Jam i efteråret 2013, hvor teamet bag vandt Pixel Jam Prisen 2013 for det bedste koncept. Den 1.maj optræder de på scenen som en af konferencens fem Sneak Peeks for at fortælle os mere om Skiltr – en mobil service, som forbinder dine gæster i et midlertidigt socialt netværk, der udelukkende knytter sig til et specifikt venue.
Esben Kjær Ravn er af den overbevisning, at verden har behov for digital kvalitetstid, og det var også grunden til, at han grundlagde sin virksomhed, Kong Orange, i 2011. Esbens mål er altid at fusionere underholdning med kulturel dybde. Når den kombination er succesfuld, så tror han på, de to elementer smelter sammen og bliver til meget mere end summen af dem begge.
Twitter: @esbenravn
Tav Klitgaard er en ung, men dog erfaren tech entrepreneur. Han grundlagde ABCiTY A/S og bragte på successfuld vis et børne edutainment univers fra ide til marked, da han stod for at funde og lede virksomheden i mere end fem år. Tav er uddannet ved Det Rytmiske Musik Konservatorium i København (BA i Music Performance 2004), IT Universitet i København (M.Sc. i IT 2007) og på Copenhagen Business Academy (Diploma i Management 2012). Lige p.t. arbejder han som kreativ produktejer ved Issuu.com, hvor han forbinder 85 mio. månedlige besøgende med mere end 16 mio. digitale publikationer.
Twitter: @tavklitgaard
Sneak peek #5: Redia
Hos Redia er der en stærk tro på mottoet “Rethinking Digital Dialogue”. Hvis vi alle skal blive i stand til at bygge et bedre samfund, så tror Redia på, at vi konstant er nødt til at gentænke, hvordan vi kommunikerer. Og for at gøre det, er vi nødt til først og fremmest at tænke på brugerne. I dette sneak peek vil Mikkel Bech fra Redia vise, hvordan det kan gøres i projekter, som har at gøre med sundhed, kulturelle oplevelser og undervisning.
Mikkel Bech er Chief Creative Director i design- og teknologi-virksomheden Redia, som ligger i Aarhus. Mikkel er uddannet fra Datalogi ved Aarhus Universitet, men håndterer nærmest alle de ting, som ikke har med datalogi at gøre i Redia – det være sig alt fra design og konceptudvikling over brugercentrerede processer til motion graphics, video og fotografi m.v.
Twitter: @bechbox